Skip to main content

STU

Sensorisk Integration, Struktur, Natur & Opgavebaseret Læring for Unge med Autisme
Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse

Vores STU-program støtter unge voksne i deres personlige udvikling gennem en bred vifte af aktiviteter. Vores program omfatter vandsport, gartneri, kreativitet, dyreterapi og rideterapi.

Vores vandsportsaktiviteter, herunder kajakroning, subbord og svømning, giver vores deltagere mulighed for at nyde vandet og dets sansestimuli, under vejledning af erfarne instruktører.

I vores gartneri lærer deltagerne om plantebiologi, havearbejde og havevedligeholdelse, mens de fordyber sig i naturen og skaber meningsfulde forbindelser med planter og omgivelser.

Vi fremmer kreativitet gennem maleri, tegning, skulptur og modellering, musik, samt dans, rytmik, og lysterapi. Her kan deltagerne udtrykke sig selv og udvikle deres kreative evner i et sjovt og støttende miljø.

Dyreterapi er en vigtig del af vores program, hvor interaktion med dyr hjælper vores deltagere med at udvikle empati, ansvar og opbygge meningsfulde forbindelser.

Rideterapi er et centralt fag på STU’en for autisterne. Gennem interaktion med heste kan autister styrke motoriske færdigheder, forbedre sanseintegration og udvikle følelsesmæssig regulering. Vores erfarne rideterapeut og veluddannede heste skaber et trygt og støttende miljø for personlig vækst og læring.

Praktisk Læring & Fysiske Rammer
ADL (Aktiviteter i Dagligdagen) & Voksenliv:

Opgave:
Træning i dagligdags aktiviteter som madlavning, rengøring, personlig hygiejne og økonomi. Gennem konkrete opgaver, som at lave en indkøbsliste, handle og lave mad, styrkes den unges evne til at klare sig selvstændigt i voksenlivet.

Praktikker:
Eleverne kan have mulighed for at besøge lokale virksomheder, hvor de kan udforske forskellige arbejdsområder og opgaver. Dette vil hjælpe dem med at finde en retning for deres fremtidige karriere eller beskæftigelse.

Lokation & Faciliteter:
Vores “skole” ligger i naturskønne omgivelser, som tilbyder eleverne en rolig og støttende atmosfære. Bygningerne er moderne, med både klasseværelser og værksteder, hvor eleverne kan arbejde med håndværk og andre færdigheder. Der er desuden et veludstyret køkken til træning i madlavning og andre dagligdags aktiviteter.

Evaluering & Opfølgning:
Der vil blive afholdt møder ca. 2 gange årligt. Ved afslutningen af hvert år mødes den unge, forældre/omsorgspersoner, og et tværfagligt team bestående af fysioterapeut og pædagog i systemet Uno Ung. Her evalueres alle mål i forløbsplanen, og nye mål tilføjes efter behov.

Det første møde er et 12-ugers møde, der tjener til at evaluere, om matchet mellem den unge og STU-stedet er godt.

Personale.
Vores team består af uddannede professionelle inden for psykologi, pædagogik og fysioterapi. Alle vores medarbejdere har erfaring med at arbejde med unge med autisme og er dedikerede til at støtte hver enkelt elevs udvikling.

Skoledagen:
Dagen starter kl. 9:00 og slutter kl. 15:00.

Formål for Aktiviteter fordelt på de tre udviklingsområder:

Målet er at sikre, at hver ung deltager får en holistisk uddannelse og udvikling, der tager hensyn til deres individuelle behov og udfordringer. Ved at tilbyde aktiviteter inden for personlig, social og faglig udvikling, søger vi at skabe en stabil grund for de unge, hvor de kan udvikle de nødvendige kompetencer til at navigere i dagligdagen, forbedre deres interpersonelle relationer og opbygge et grundlag for livslang læring. I denne proces fokuserer vi på at styrke deres selvtillid, opmuntre til autonomi og sikre, at de føler sig støttede og værdsatte i deres uddannelsesrejse.

Aktiviteter fordelt på de tre udviklingsområder:

  1. Personlig udvikling.
  2. Social udvikling.
  3. Faglig udvikling.
  1. Personlig udvikling:

   – Daglige Rutiner: Disse omfatter de færdigheder, der er nødvendige for at tage sig af ens egen personlige hygiejne og velbefindende.

                        – Opgave: At øve daglige rutiner som påklædning, hvor den unge bliver vejledt i at vælge tøj, der er passende for vejret og aktiviteten, tandbørstning med fokus på korrekt teknik og tidsbrug, samt håndvask med undervisning i betydningen af god hygiejne.

   – Sensorisk Aktivitet: Disse aktiviteter fokuserer på at bruge sanserne til at bearbejde og forstå verden.

     – Opgave: Tilbyde beroligende sensoriske aktiviteter, såsom vandspil, hvor den unge kan føle vandets bevægelser og temperatur, lytning til rolig musik med fokus på at identificere instrumenter eller rytmer, eller håndtering af forskellige teksturer, som f.eks. sand, gele eller blød bomuld.

  1. Social udvikling:

   – Grundlæggende Kommunikation: Denne aktivitet fokuserer på at hjælpe den unge med at kommunikere sine grundlæggende behov, som kan omfatte sult, tørst, træthed, eller ønsket om social interaktion.

                      – Opgave: At øve en-til-en-kommunikation ved hjælp af billeder, tegn eller enkle ord. Aktiviteterne vil fokusere på at forstå og udtrykke behov som sult ved at pege på et billede af mad eller tørst ved at pege på et billede af et glas vand.

   – Fælles Aktiviteter: Her øves sociale færdigheder i en struktureret og støttende setting.

                      – Opgave: Enkle og strukturerede samspilsaktiviteter, såsom fælles sang, hvor den unge lærer at synge sammen med andre og vente på sin tur, klappedans, hvor de lærer at følge en rytme og follow-the-leader spil, som øver opmærksomhed og efterligning.

  1. Faglig udvikling:

   – Håndtering & Enkelte Opgaver: Disse aktiviteter er designet til at udvikle den unges kognitive evner og praktiske færdigheder.

     – Opgave: Grundlæggende opgaver som at sortere objekter efter farve, form eller størrelse, hvilket hjælper med at udvikle deres evne til at kategorisere og differentiere,  som delmål til at lære praktisk anvendelse af piktogrammer og taletavler.

   – Kunst & Kreativitet: Dette område fokuserer på selvudtryk og kreativ tænkning.

     – Opgave: Simpel kreativ udfoldelse gennem maling med fingre, hvor de kan udtrykke deres følelser og tanker gennem farver, lave collager ved at vælge og placere materialer, eller bygge med bløde byggeklodser for at udvikle rumlig opfattelse.

   – Natur & Udendørs Aktiviteter: Disse aktiviteter er designet til at forbinde den unge med naturen og øge deres forståelse af miljøet omkring dem.